reklama

Kotlebu môže v kraji poraziť jedine Lunter

V blogu ako volič vysvetľujem svoje dôvody, prečo budem voliť Jána Luntera za BB župana a tiež prečo si myslím, že práve on má šancu poraziť v kraji Mariána Kotlebu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Ani si neviete predstaviť, ako mi odľahlo, keď 16. januára Ján Lunter oficiálne oznámil svoju kandidatúru na post predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja.

V decembri som už totiž prepadala zúfalstvu – noviny plné článkov o voľbách do VÚC, špeciálne o tých v BB kraji a zoznam kandidátov sa zdal byť konečný...Ale ja som nemala stále koho voliť.

A pritom moje požiadavky na kandidáta na župana sú jednoduché:

1.Žiadne, ale naozaj žiadne prepojenie na strany Smer, SNS a už vôbec nie na KSČ – z kola automaticky vypadli Stanislav Mičev a Igor Kašper. Všadeprítomná korupcia, živená politikou strany Smer a jej koaličných partnerov, je totiž podľa mňa dokonalou živnou pôdou pre rast extrémizmu v našej krajine.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Žiadny extrémizmus – Kotleba z kola von.

3. Mal by to byť slušný človek s príbehom, či už životným alebo profesijným, ktorý v živote svojim vlastným pričinením niečo dokázal a je neodmysliteľne spätý s Banskobystrickým krajom a má jasnú víziu, kam by kraj mal smerovať. A tu som narazila, nikto taký v ponuke nebol.

Priznám sa, že už som začala uvažovať aj nad Martinom Klusom, ale prečo nie práve on, som zdôvodnila už vo svojom predchádzajúcom blogu. 

O tom, že Ján Lunter vážne uvažuje o kandidatúre na župana som sa dozvedela už pred Vianocami od jedného z banskobystrických občianskych aktivistov a hneď ako sa dalo, tak som si meno Ján Lunter hodila do googlu, chcela som sa totiž o ňom dozvedieť, čo najviac. Vedela som, že má úspešnú firmu na výrobu tofu, zamestnáva v BB vyše 200 ľudí, venuje sa včelárstvu a aj otázkam zdravej výživy. Ale chcela som vedieť viac. A prvá informácia, ktorá má prekvapila bola, že má 6 detí. Okamžite ma napadlo, či s jednou ženou (prepáčte pán Lunter, ak to čítate, ale je teraz taká divoká doba). A ostala som milo prekvapená, áno Ján Lunter už takmer 40 rokov žije s matkou svojich 6 detí. A keď som čítala ďalej o jeho rodine a súkromnom živote, vedela som, že ho budem voliť. Zastávam totiž názor, že ten, kto sa správa slušne a morálne vo svojom osobnom živote, bude tak konať aj v živote politickom. Takže v skratke: Ján Lunter má 4 synov a 2 dcéry. Všetci štyria synovia študovali na zahraničných univerzitách, ale napokon sa všetci vrátili späť na Slovensko, kde žijú dodnes. Staršia dcéra tiež študuje v zahraničí, mladšia je ešte na strednej škole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priznám sa, skoro som odpadla, keď som sa dozvedela, že najstarší syn Jána Luntera založil a na Slovensku úspešne vedie firmu na vývoj softvéru na snímanie a porovnávanie biometrických údajov, ktorý doteraz využilo viac ako 700 miliónov ľudí z celého sveta. Podľa vlastných slov, vzor a inšpiráciu mal v otcovi, ako úspešnom podnikateľovi. Zvyšní traja synovia sa venujú práci v otcovej firme, ktorá pod ich vedením úspešne expanduje aj na zahraničné trhy a v Banskej Bystrici je významným zamestnávateľom.

Ale Ján Lunter vo svojom živote nezažil len víťazstvá, ale aj pády. V roku 2015 prepukla na Slovensku kauza nátierka, ktorá skoro položila firmu na kolená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sa ukázalo, že Ján Lunter je bojovník a že aj v kritických situáciách sa nevzdá, a tak aj spolu so synmi sa mu podarilo firmu postaviť znovu na nohy a vydobyť si na trhu späť dobré meno firmy.

Prečo to tu všetko píšem? Ján Lunter ma oslovil svojim životným príbehom. Spolu s manželkou vychoval zo svojich 6 detí, myslím, že slušných ľudí. A to nie je málo. Keďže sama mám 4 deti a viem aké je to niekedy pre rodiča náročné, je aj v tomto pre mňa inšpiráciou.

A pokiaľ ide o jeho profesijný život, aj tu Ján Lunter môže byť príkladom toho, že usilovnosťou a každodennou poctivou prácou sa dá vybudovať krok po kroku úspešná rodinná firma, ktorá dáva zamestnanie viac ako dvom stovkám ľudí v kraji, ktorý sa borí s nezamestnanosťou. A tu chcem zdôrazniť, že Ján Lunter svoju firmu vybudoval naozaj z ničoho, začínal doslova od nuly, v pivnici ich rodinného domu. Takže žiadna divoká privatizácia, žiaden Mečiarov spriaznenec, žiaden „Ficov“ človek, žiadny „tunel“, žiadne štátne dotácie. Nič. Nič len poctivá tvrdá práca počas viac ako 20 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to sa dnes len tak nevidí.

A keďže sa hovorí, že lepšie je raz vidieť ako stokrát o tom čítať a počuť, chcela som pána Luntera vidieť naživo.

Tak som využila hneď prvú možnosť, ktorá sa mi naskytla a zúčastnila som sa besedy, ktorú minulý štvrtok zorganizovala v banskobystrickom Bábkovom divadle Nadácia Hannsa Seidela a ktorej hosťom bol aj Ján Lunter. Moje prvé dojmy?

Ján Lunter na mňa pôsobil ako skromný a pokorný človek, ktorý ale keď hovoril, tak ste cítili, že vie, o čom je život. Vie, o čom je život v Banskobystrickom kraji. Narodil sa v Telgárte, jeho otec mal hospodárstvo a sám sa od malička zúčastňoval prác nielen na poli. Po vyštudovaní za elektrotechnického inžiniera pracoval v Banskej Bystrici ako programátor. Za peniaze vyzbierané na vlastnej svadbe si kúpil dva traktory a v okolí Banskej Bystrice chodil v lete pomáhať družstevníkom kosiť, takto si privyrábal. Vie, čo trápi poľnohospodárov v kraji. Má osobnú skúsenosť aj s rómskou komunitou a pokiaľ ide o riešenie jej problémov , tak je jeho vzorom starosta Spišského Hrhova Vladimír Ledecký a napríklad jeho systém obecného podniku, ktorý zamestnáva aj miestnych Rómov. Počas diskusie sme sa dotkli aj problému nezamestnanosti, ktorá trápi náš kraj. Ján Lunter vidí riešenie v podpore malého a stredného podnikania a ako podnikateľ dobre vie, akými úskaliami si mnohokrát aj drobní podnikatelia musia prejsť.

Životným mottom Jána Luntera je podľa jeho vlastných slov: „Nebáť sa života.“ Aj počas svojej kampane by chcel povzbudiť ľudí v kraji, ktorí už akoby stratili nádej na zmenu k lepšiemu, aby nerezignovali na život v kraji, aby zabojovali o to, aby sme sa tu všetci mali lepšie. Chce oslovovať ľudí, aby vo voľbách doslova spojili svoje sily pre dobro župy, lebo radikálne a rýchle riešenia, ktoré ponúka Marián Kotleba nie sú cestou. On svoju cestu naopak vidí v spolupráci s mimovládnymi organizáciami, cirkevnými spoločenstvami, živnostníkmi, podnikateľmi. Jednoducho povedané, všetci sa musíme spojiť pre dobro župy a následne nesedieť so založenými rukami, ale konať.

A na záver si dovolím položiť otázku, na ktorú sme zvedaví asi všetci. Má Ján Lunter šancu poraziť Mariána Kotlebu vo voľbách? Ja hovorím, že áno. Bude to ťažké, kampaň bude náročná, bude to „boj“o každý hlas, bude treba chodiť po regiónoch a osobne sa s ľuďmi stretávať, ale ak majú ľudia v kraji niekomu naozaj uveriť, že ich problémy dôverne pozná a je odhodlaný ich skutočne riešiť, tak je to práve Ján Lunter. Hovorí to za neho jeho život a jeho spätosť s Banskobystrickým krajom.

A pokiaľ ide v tejto súvislosti o ďalších kandidátov na banskobystrického župana? Tak len v skratke: Stanislav Mičev príliš dlho otáľal a váhal, či vôbec ide alebo nejde kandidovať a svoju kandidatúru podmieňoval ziskom širokej podpory zo strany politických strán. Ale to sa nestalo a vyzerá to tak, že ani strana Smer-SD, ktorej farby zastupuje v mestskom zastupiteľstve ho nakoniec nepodporí. A aj jeho poslanecký kolega a širšej verejnosti neznámy Igor Kašper sa nemôže oprieť o podporu strany Smer, podporí ho maximálne tak SNS a aj svojou, zatiaľ nie príliš vydarenou, kampaňou veľa vody vo voľbách nenamúti.

Martinovi Klusovi ako kandidátovi na župana som sa venovala vo svojom predchádzajúcom blogu.

A pri všetkej úcte k pánovi Klusovi, si myslím, že 36 ročný docent politológie, ktorý celý svoj profesijný život strávil na rôznych katedrách politológie nemá šancu v kampani osloviť a presvedčiť ľudí, že on je ten, čo naozaj vie, ako sa im žije trebárs na Horehroní a že skutočne rozumie ich problémom. Niekedy mám pocit, akoby strana SaS nechápala, že v BB kraji si volíme predsedu samosprávneho kraja a nie ministra zahraničných vecí. Prednosť Jána Luntera vidím aj v tom, že do volieb vstupuje ako skutočne nezávislý, občiansky kandidát. Jeho meno naozaj nemožno spájať so žiadnou politickou stranou, čo si myslím, že v týchto voľbách bude pre neho len výhoda.

Keď som sa minule rozprávala s mojim dobrým priateľom, ktorý dobre pozná nálady ľudí v kraji a ktorého názory si vážim, o voľbách župana, tak povedal jednu zaujímavú vec: Kotlebu môže poraziť len niekto o kom budú ľudia presvedčení, že je jedným z nich, že rieši tie isté problémy v živote ako oni. A obaja sme sa zhodli, že tým človekom je práve Ján Lunter.

Andrea Súlovcová

Andrea Súlovcová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Narodila som sa a vyrastala v Žiline. Vyštudovala som politológiu a medzinárodné vzťahy na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe a na Universidad Complutense v Madride. S manželom už 13 rokov žijeme v Banskej Bystrici, kde spolu vychovávame naše štyri deti. Profesne som pôsobila v mimovládnom sektore, v oblasti regionálneho rozvoja. Celý život sa zaujímam o veci verejné. Chcela by som, aby moje deti vyrastali v slušnej a dobre spravovanej spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu