reklama

Mičevovo memorandum Kotlebu neporazí.

Keď počas Havranovho kabaretu kandidát na župana Mičev vyhlásil,že pripravuje akési memorandum o spolupráci jednotlivých kandidátov na župana, nevedela som, či žartuje alebo nie. Nakoniec sa ukázalo, že to žart nebol ani náhodou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Keď minulý týždeň kandidát na bystrického župana Mičev prezentoval svoje Memorandum o spolupráci kandidátov, chcela som hneď napísať blog, v ktorom by som vyjadrila svoj kritický postoj voliča k tomuto, podľa mňa, veľmi nebezpečnému politickému experimentu. Ale priznám sa, veľmi sa mi do toho nechcelo. Mám totiž pocit, že ak sa v Banskej Bystrici niekto dostatočne dôrazne nevyhraňuje „protikotlebovsky“, tak to schytá z každej strany. Už som bola označená verejne za „zúrivú blogerku“ a v diskusii pod mojim blogom si na mne „zgustla“ aj šéfka Mičevovej kampane, Jana Orlická.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K tomu, že som si konečne sadla za počítač ma motivoval aj článok Jozefa Majchráka uverejnený na portáli postoj.sk. Som rada, že aspoň niektoré z mienkotvorných médií prezentuje iný, ako len pozitívny pohľad na aktivity Stanislava Mičeva. S názormi pána Majchráka v komentári sa plne stotožňujem, snáď až na tú predposlednú vetu o rozumnosti dohody na jednom spoločnom kandidátovi proti Kotlebovi.

A teraz by som rada ponúkla čitateľovi svoj pohľad na vec, pohľad voliča žijúceho aj s rodinou už 14 rokov v Banskej Bystrici.

Najprv stručne, ako si to Mičev celé v memorande predstavoval:

V pondelok 15. mája večer Mičev, počas Havranovho kabaretu, len tak medzi rečou, oznámi, že pripravuje akési memorandum. V utorok 16. mája text Memoranda zverejní a v sobotu 20.mája tam chce mať podpisy všetkých 7 kandidátov na župana. Ďalej je jeho predstava taká, že do 31.8. budú viesť všetci individuálnu volebnú kampaň a v termíne od 4. do 9.9. sa vyberie ten jediný najperspektívnejší kandidát, ktorý bude mať tú česť poraziť vo voľbách Mariana Kotlebu. A ešte som zabudla na akúsi memorandovú prísahu všetkých kandidátov, že kampaň sa bude viesť čestne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prečítaní memoranda ma napadla otázka: A kde som ja ako volič a moje právo na slobodný výber vo voľbách? Ja som celé memorandum pochopila ako jasný odkaz pre mňa, ako voliča: Milý banskobystrický volič, keďže Ťa považujeme za totálne neschopného a nezodpovedného si v nadchádzajúcich župných voľbách vybrať toho „správneho“ kandidáta, rozhodli sme sa Ti s Tvojou voľbou pomôcť. V septembri Ti oznámime, koho budeš v novembrových voľbách voliť. A že nie si milý volič s našim vyvoleným kandidátom stotožnený a chceš voliť niekoho iného? Nevadí, veď predsa vieš, že svoju slobodnú voľbu musíš nateraz obetovať vyššiemu princípu a tým je porážka Mariana Kotlebu v kraji.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobne si myslím, že taktika, ktorú navrhuje Mičev a do istej miery sa s ňou stotožňuje aj Klus t.j. postavenie jedného kandidáta proti Marianovi Kotlebovi môže byť v konečnom dôsledku kontraproduktívna a môže napomôcť naopak Kotlebovmu víťazstvu vo voľbách. Voliči môžu dohodu na jednom kandidátovi chápať ako rozhodnutie, ktoré bolo vykonané v štýle „o nás bez nás“, a navyše, ak s vyvoleným kandidátom nebudú dostatočne stotožnení, celé to môže viesť k určitej forme voličskej frustrácie: „veď aj tak ste rozhodli za nás, kto to má vyhrať, tak čo od nás ešte chcete“. Táto frustrácia z nemožnosti naplno prejaviť vo voľbách svoju slobodnú vôľu, môže vyústiť v to, že v konečnom dôsledku ľudia jednoducho voľby odignorujú. Kotlebu voliť nepôjdu, ale na druhej strane nepôjdu voliť ani toho „vyvoleného“ a ostatnú sedieť v novembri doma. A toľko omieľaný argument „lebo Kotleba“ voličov v ich nechuti ísť k voľbách ešte viac utvrdí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ako som už písala dávnejšie, práve nízka volebná účasť nahráva do karát Marianovi Kotlebovi, lebo jeho voliči v novembri k volebným urnám určite pôjdu a to za každého počasia. Ale naopak volič, presvedčený o tom, že je doslova nútený voliť niekoho, koho by za normálnych okolností nevolil, žiadnu silnú motiváciu ísť voliť nemá a dokonca možno riskne aj to, že bude znovuzvolený Kotleba. Podľa mojich osobných skúseností averzia voči osobe Mariana Kotlebu v kraji nie je až taká silná, ako sa to prezentuje v niektorých médiách. Ľudia ho priamo voliť síce nepôjdu, ale ani nepôjdu voliť za každú cenu proti nemu. Jednoducho nechajú veciam voľný priebeh.

A ešte by som chcela upozorniť na jednu dôležitú vec: Ak aj v septembri dôjde k dohode na tom jednom „vyvolenom“ kandidátovi, podľa môjho názoru, určite sa kandidatúry nevzdajú všetci kandidáti (majú v tom totiž investovaných až príliš veľa peňazí, námahy,…). A práve táto tretia strana môže nakoniec vo voľbách profitovať. Volič, ktorý nechce voliť Kotlebu, ale nie je stotožnený ani s „vyvoleným“ a je znechutený z taktiky „o nás bez nás“, sa začne obzerať inde. A tu je šanca pre tých, čo sa rozhodnú bojovať až do konca. Ak sa im podarí dobrá kampaň, ktorá osloví voličov, môže sa naplniť staré známe: Kde sa dvaja bijú tretí zvíťazí. A v tomto prípade o víťazovi môže rozhodnúť aj jediný hlas.

Na záver len stručne. O osude Mariana Kotlebu vo voľbách nerozhodne nik iný, len voliči.

Oni sú tí najdôležitejší, treba sa ku nim správať ako k rovnocenným partnerom a dať im možnosť slobodne sa rozhodnúť. Treba ísť osobne za nimi do všetkých kútov Banskobystrického kraja, treba s nimi diskutovať, pýtať sa ich na ich názory, problémy, ponúknuť im svoju víziu rozvoja kraja a pokiaľ možno čo najmenej používať slovné spojenie „lebo Kotleba“. Ktorý z kandidátov na župana toto pochopí a vloží do kampane naozaj všetko, ten má veľkú šancu stať sa novým banskobystrickým županom. A to aj bez rôznych zákulisných dohôd. 

PS1: Čo ak, čisto teoreticky, Marian Kotleba nakoniec kandidovať nebude? Potom ten "vyvolený" vyhrá bez boja a tí ostatní, ktorí to vopred vzdali a mali svoju kandidatúru postavenú na hesle "za kraj" a nie na hesle "proti Kotlebovi", si budú môcť zo zúfalstva tak akurát búchať hlavu o stenu.

PS2: Tiež čisto teoreticky: Čo ak sa "vyvolenému" počas kampane stane niečo nepredvídateľné, napr. zdravotné problémy, ktoré mu neumožnia pokračovať v kampani? Potom dostane Marian Kotleba víťazstvo na zlatom podnose? Mimochodom, Stanislav Mičev mal pred nedávnom veľmi vážnu dopravnú nehodu a ako sám povedal, doslova sa druhýkrát narodil. 

Andrea Súlovcová

Andrea Súlovcová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Narodila som sa a vyrastala v Žiline. Vyštudovala som politológiu a medzinárodné vzťahy na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe a na Universidad Complutense v Madride. S manželom už 13 rokov žijeme v Banskej Bystrici, kde spolu vychovávame naše štyri deti. Profesne som pôsobila v mimovládnom sektore, v oblasti regionálneho rozvoja. Celý život sa zaujímam o veci verejné. Chcela by som, aby moje deti vyrastali v slušnej a dobre spravovanej spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu